Bruger du også altid fagudtryk når du skriver?

Ja, det er vigtigt, at vi bruger de rigtige begreber.

– Men hånden på hjertet, er det ikke vigtigere at vores modtagere rent faktisk forstå hvad det er, vi prøver at skrive?

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at drikke kaffe med Jacob Asbæk Wolf, som fortalte hvordan han havde oversat helt basale begreber til ord med lavere lixtal.
F.eks. havde han oversat fortrolighed til adgang, integritet til ændring osv.

Morten Münster skriver i Jytte fra marketing-bogen af der er en frygt for at banale ting kommer fra banale sind, og derfor frygter vi alle at det bliver for banalt.

Det er så langt fra virkeligheden, som det nærmest kan komme.

Det er så meget nemmere bare at skrive langt og fyldt med fagudtryk….

At gøre det enkelt tager ofte meget længere tid – som i MEGET længere tid.
Det er så meget nemmere at tilføje kompleksitet fremfor at holde det enkelt. Det gælder uanset om det er IT systemer, tekst eller noget helt tredje.

Samtalen med Jacob bekræfter meget fint den tilgang, som Sarah Aalborg også altid prædiker.

Det skal være simpelt at være sikker.

Og det betyder at vi har en forpligtelse til at det vi sender ud, er nemmere at læse og er til at forstå.

Så hvad er det, vi kan gøre:

  • Vi skal selvfølgelig altid kende vores målgruppe, ligesom i alle andre tilfælde skal vi vide, hvem vi taler og skriver til.
  • Brug for guds skyld mange punktummer. Der er ingen, der synes det er nemt at læse en 7 linjers tekst uden et eneste punktum.
  • Hold lixtallet lavt på dine tekster. Jo lavere jo bedre – og ja, det er faktisk svært at holde lixtallet lavt. – Brug gerne en lixtalsberegner.

Fun fact : lixtal er et dansk begreb. Der findes mig bekendt ikke tilsvarende på engelsk.
But….. I think you get the point?

For sjov har jeg kørt denne tekst gennem en lixtalsberegner (man skal jo smage sin egen medicin):